Περιγραφή Εκπαιδευτικού Προγράμματος:
«Ξέπλυμα χρήματος (Money laundering) είναι η διαδικασία απόκρυψης ή μετατροπής παράνομων εσόδων έτσι ώστε να φαίνονται ότι προέρχονται από νόμιμες πηγές.». Η διαδικασία ξεπλύματος χρήματος δεν αφορά μία μοναδική πράξη, αλλά πολλές διαφορετικές όπως τοποθέτηση (Placement), διαχείριση (layering), ενσωμάτωση (integration).
Ο Ν. 4557/2018 σχετικά με την «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας», προσδιορίζει τα υπόχρεα πρόσωπα για την ενημέρωση των αρχών, συμπεριλαμβανόμενους και τους εξωτερικούς λογιστές – φοροτεχνικούς, ορκωτούς ελεγκτές, διευθυντικά στελέχη επιχειρήσεων, συμβολαιογράφους, δικηγόρους, μεσίτες ακινήτων. Τέλος, ο νέος κανονισμός της ΑΑΔΕ, ορίζει πως τα υπόχρεα πρόσωπα, οφείλουν να ενημερώνουν αμελλητί, με δική τους πρωτοβουλία, την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, όταν γνωρίζουν ή έχουν σοβαρές ενδείξεις ή υποψίες ότι χρηματικά ποσά, ανεξαρτήτως του ύψους τους, συνιστούν έσοδα από εγκληματικές δραστηριότητες, επισείοντας σε διαφορετική περίπτωση εξοντωτικές ποινές.
Από τα παραπάνω γίνεται καταφανές πως η εμπλοκή του οικονομικού και νομικού συμβούλου στα οικονομικά δρώμενα του πελάτη του, επιχείρησης ή φυσικού προσώπου, είναι άμεση, η δε άγνοια του νομικού πλαισίου εκλαμβάνεται ως συνενοχή και οδηγεί σε επίπονες νομικές διαδικασίες για τον επαγγελματία.
Παράλληλα, η φορολογική διαφάνεια είναι η βασική αρχή λειτουργίας του οικονομικού περιβάλλοντος σύμφωνα με την οποία οι πληροφορίες που σχετίζονται με τη φορολογία πρέπει να γίνονται διαθέσιμες προς τη φορολογική διοίκηση, να είναι σαφείς και αξιόπιστες.
Σε επίπεδο επιχειρήσεων, η φορολογική διαφάνεια επιδιώκει να περιορίσει τη φοροαποφυγή και τη μεταφορά κερδών σε χώρες με χαμηλή φορολογία.
Οι εταιρείες, και ιδίως όσες διενεργούν διεθνείς συναλλαγές, καλούνται να αποδεικνύουν επαρκώς τη φύση τους, ώστε να αποτρέπεται η καταστρατήγηση των φορολογικών κανόνων. Η πρακτική αυτή υποστηρίζεται από διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΟΟΣΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση, που προωθούν, μεταξύ άλλων πρωτοβουλιών, την ανταλλαγή φορολογικών πληροφοριών μεταξύ των κρατών. Αντίστοιχα, με στοχευμένες νομοθετικές ρυθμίσεις τα φυσικά πρόσωπα, και ιδίως όσα κατέχουν θέσεις που άμεσα ή έμμεσα σχετίζονται με τον δημόσιο τομέα, οφείλουν να αποδεικνύουν τις πηγές των εισοδημάτων τους και ότι αυτά έχουν πλήρως και επαρκώς φορολογηθεί ή νομίμως απαλλαχθεί του φόρου.
Με τον τρόπο αυτό, η φορολογική διαφάνεια συμβάλλει στην καταπολέμηση της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής, καθώς οι αρχές μπορούν να εντοπίζουν ευκολότερα ασυνήθιστες ή ύποπτες οικονομικές δραστηριότητες που μπορεί να κρύβουν παράνομες ή αφορολόγητες πηγές εισοδημάτων. Όταν τα οικονομικά δεδομένα είναι διαθέσιμα και διαφανή, το «μαύρο χρήμα» δυσκολεύεται να ενσωματωθεί στην επίσημη οικονομία και, επομένως, η φορολογική διαφάνεια λειτουργεί τόσο ως αντικίνητρο για το οικονομικό έγκλημα όσο και ως θεμέλιο για ένα δίκαιο και αξιόπιστο χρηματοπιστωτικό σύστημα.
Απευθύνεται:
- Λογιστές και Φοροτεχνικούς (όλων των βαθμίδων και νομικών μορφών).
- Ορκωτούς ελεγκτές – λογιστές και στελέχη ελεγκτικών εταιρειών.
- Δικηγόρους και συμβολαιογράφους που χειρίζονται οικονομικές συναλλαγές ή εταιρικές υποθέσεις.
- Διευθυντικά στελέχη επιχειρήσεων (οικονομικοί διευθυντές, compliance officers, risk managers).
- Τραπεζικά και χρηματοοικονομικά στελέχη, στελέχη factoring, leasing, επενδυτικών εταιρειών.
- Στελέχη φορέων εποπτείας, κανονιστικής συμμόρφωσης και εσωτερικού ελέγχου.
Αναλυτική Θεματολογία
Μέρος Α’ – Money laundering
- Ο Ν. 4557/2018 σχετικά με την «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας».
- Υπόχρεα πρόσωπα (πιστωτικά ιδρύματα και κάθε πιστωτικός φορέας του Ν. 4438/2016 (Α΄ 220), χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί, ορκωτοί ελεγκτές-λογιστές και οι εταιρείες ορκωτών ελεγκτών-λογιστών, εξωτερικοί λογιστές-φοροτεχνικοί.
- Αναφορές ύποπτων συναλλαγών προς την Αρχή (άρθρο 22 Ν. 4557/30.7.2018).
- Υπόδειγμα Αναφοράς (http://www.hellenic-fiu.gr)
- Ο Κανονισμός της ΑΑΔΕ (ΠΟΛ. 1204/2018).
- Μέτρα συνήθους δέουσας επιμέλειας και χρόνος εφαρμογής.
- Η Δέουσα Επιμέλεια στον Πίνακα I του Εντύπου Ε3 2024
- Κατηγορίες Υπόχρεων Προσώπων επί του εντύπου Ε3
- (Εξωτερικοί λογιστές – φοροτεχνικοί και νομικά πρόσωπα παροχής λογιστικών – φοροτεχνικών υπηρεσιών, καθώς και ιδιώτες ελεγκτές, Μεσίτες ακινήτων, Έμποροι και εκπλειστηριαστές αγαθών μεγάλης αξίας.
- Ορισμός «Εμπόρων Αγαθών Μεγάλης Αξίας».
- Βέλτιστες Πρακτικές για την Εφαρμογή της Δέουσας Επιμέλειας.
Μέρος Β’ – Φορολογική διαφάνεια
- Οι Δηλώσεις Περιουσιακής Κατάστασης & Οικονομικών Συμφερόντων (Ν.5026/2023).
- Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών δικαιούχων: (Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2015/849/ΕΕ (4η Οδηγία για το ξέπλυμα χρήματος) σχετικά με την πρόληψη της χρησιμοποίησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή για τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.
- Όλα τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες θα πρέπει να καταχωρίζουν τα στοιχεία των πραγματικών δικαιούχων τους σε Κεντρικό Μητρώο που τηρείται από τα κράτη μέλη της ΕΕ.).
- Κρυπτονομίσματα (Αντιμετώπιση στην Ελλάδα – Ταμειακά ισοδύναμα – Άυλα περιουσιακά στοιχεία – Η με αριθμό γνωμοδότηση ΣΛΟΤ 104/27.02.2018).
- Φορολογικές διευθετήσεις : (Άρθρο 39 Ν. 5104/2024 Κ.Φ.Δ.).
- Η διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας.
- Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (άρθρο 21 του Ν. 4734/8.10.2020 με θέμα «Τροποποίηση του Ν. 4557/2018 (Α΄ 139) για την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας -Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/843 (L 156) και του άρθρου 3 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2177 (L 334) και λοιπές διατάξεις»).
- Προσαύξηση περιουσίας φυσικών προσώπων.
- Έμμεσες τεχνικές ελέγχου (Μέθοδος τραπεζικών καταθέσεων)
- Σχηματισμός κεφαλαίου παρελθόντων ετών.